یکی از مصالحی که در گذشته در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفت، چوب ها بودند. با وجود مقاومت پایین چوب ها، امروزه هنوز هم مشاهده می کنیم که در نمای بسیاری از ساختمان ها از آن استفاده می شود. به راستی دلیل این امر چیست؟ آیا صرفا افراد این کار را برای زیبایی و دادن جلوه ای شیک به ساختمان خود انجام می دهند؟ مطمئنا خیر. همانطور که ذکر کردیم مقاومت پایین چوب ها منجر می شود که نتوانید مدت زیادی نمای زیبای ساختمان خود را حفظ کنید. با این وجود سوالی که اکنون پیش می آید این است که چه چوب هایی را می توان برای نما استفاده کرد که در برابر عواملی مانند رطوبت، مقاومت بالایی داشته باشند. با ما همراه باشید تا با چوب نما که امروزه در بسیاری از ساختمان ها و اماکن مختلف مشاهده می کنید، بیشتر آشنا شویم.

توجه داشته باشید که موارد ذکر شده در ادامه این بخش تنها برخی از مزایای چوب نما می باشد؛ برای آشنایی بیشتر با سایر ویژگی های این متریال، پس از مطالعه این مقاله می توانید سایر مقالات سایت را نیز مطالعه نمایید.

چوب نما

 

 

انتخاب چوب مناسب نمای ساختمان

برای ساختمان باید به این نکته توجه داشت که حتی المقدور از ترموود با ضخامت بالا استفاده نگردد زیرا باعث بالا رفتن وزن نما و سنگین شدن آن میگردد. بهترین گزینه برای انتخاب چوب نما  ساختمان  shp-pine و uts-pine و utv-pine  میباشند که در ضخامت دو سانتی متر یا همان بیست میلی متر استفاده کرد که هم وزن بالایی ندارند

چوب نمای ساختمان

به عنوان خارجی ترین بخش یک بنا در سازه های چوب نما انواع مختلف گونه های درختی چون کاج و عش تهیه تولید و مورد استفاده قرار میگردد. منظور از گونه های متفاوت شامل سخت چوبها مانند درخت عش و گونه نرم چوبها مانند درخت کاج میباشد. لازم بذکر است که استفاده از این نوع چوب ترمووود (ترموود نما) در نمای داخلی ساختمان ,هم به شکل مفهومی و تلفیقی بوسیله معماران و آرشیتکت ها و متخصصین دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار مصرف می گیرد. به سهولت نصب و اجرا میگردد و نیز چون به شکل کام و زبانه دار هستند (بغیر از SHP که به شکل چهار تراش ساده میباشد ) بسیار محکم تر و زیباتر هستند.

ترمو وود | رنگ ترموود| ترمووود فنلاند

 

چوب نما

برای چوب نمای ترمووود از پوشش واکس پایه آب و رنگ روغن یا لاک الکل جهت محافظت در برابر UV و اشعه ماورا بنفش آفتاب جهت جلوگیری از تغییر رنگ و ایزولاسیون بیشتر توصیه می شود. این عمل باعث نگداری طولانی مدت ترموود برای نما می باشد.چوب نما همچنین عایق شدن داخل ساختمان درصد قابل توجهی افزایش می یابد.

 

نحوه ساخت چوب نما

چوب نما ترمووود را تا دمای حداقل ۲۰۰ درجه سانتیگراد در حالی که توسط سیستم بخار حفاظت می شود گرما می دهند. بخار تاثیر مستقیم بر تغییرات شیمیایی چوب دارد .در نتیجه این عملیات چوب ترمووود که سازگار با محیط زیست است ساخته می شود. این عملیات حرارتی ( بخار ) باعث می شود ترمووود عایق بهتری و محکم تری داشته باشد. اگر حرارت دهی بصورت کافی انجام شود، چوب ترمو در برابر پوسیدگی مقاوم میشود .

e8e2a069c030c66811bf34f26e2dfc75

فرآیند تولید چوب نما ترموود از سه فاز تشکیل شده است.

فاز اول : ایجاد گرمادهی و خشک کردن چوب ترمو در دمای بالا که باعث می شود رطوبت چوب کاهش پیدا کند و به حد صفر برسد.

فاز دوم : افزایش دما است که بعد از خشک کردن چوب ترمو در دمای بالا درجه حرارت کوره افزایش می یابد و وقتی سطح مورد نظر می رسد به مدت ۳-۴ ساعت ثابت می ماند.در فرآیند تولید چوب ترموود ساختمان هنگام افزایش یا کاهش درجه حرارت دما، این نکته را نیز توجه کنیم که از ترک خوردن و تاب برداشتن چوب نما باید جلوگیری کنیم.

فاز سوم : خنک کردن چوب نما میباشد که با کاهش درجه دما به وسیله سیستم اسپری آب میباشد. هنگامی که حرارت به ۹۰-۱۰۰ درجه سانتیگراد می رسد چوب را دوباره با سیستم اسپری آب مرطوب می کنند تا رطوبت آن به سطح قابل استفاده ای در حدود ۶-۲٪ برسد.

 

تفاوت چوب نما با سایر چوب ها از نظر فیزیکی

 

جالب است بدانید در گذشته از این متریال تنها برای ساخت سقف ها و شیروانی ها استفاده می شد. چراکه احتمال پوسیدگی و خوردگی آن توسط حشرات وجود داشت. با این وجود امروزه به این دلیل که روش های علمی متعددی جهت خشک کردن چوب کشف شده است، چوب نما ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و از آن ها در ساخت نمای ساختمان ها نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است این مصالح علاوه بر مقاومت، زیبایی چشمگیری نیز دارند.

فرایند تولید چوب نما

 

چوب نمای ساختمان ترمووود به دلیل فرایند تولید مخصوصی که طی می کنند، مقاومت بالاتری نسبت به سایر چوب ها دارند. این چوب ها در دمای بیشتر از ۴۰۰ درجه در محیطی بدون اکسیژن حرارت دیده و سم زدایی می شوند. این فرایند اگرچه مفید است اما باعث تغییر رنگ چوب می شود. در نتیجه رنگ قبل و بعد از حرارت دیدن آن ها با هم متفاوت است. لازم به ذکر است حرارت دیدن آن ها تنها به دلیل سم زدایی انجام نمی شود و دلایل دیگری نیز دارد. یکی از این دلایل افزایش مقاومت است. چوب های حرارت دیده شده در برابر عواملی مانند حرارت و یا آب و هوا بسیار مقاوم هستند. همچنین در طی زمان دچار مشکلاتی مانند پیچ خوردگی و یا ورقه ورقه شدن نیز نخواهند شد.

نکته قابل توجه در خصوص این متریال این است که هر اندازه حرارت بیشتری را در زمان تولید تحمل کند، رنگ تیره تری به خود خواهد گرفت. البته این موضوع را نمی توان ضعف این چوب ها تلقی کرد.

چوب نمای ترمووود

خرید چوب نما از شرکت معتبر

 

همانطور که گفتیم چوب نمای ساختمان ترمووود ویژگی های منحصر به فردی دارد که میتواند در بسیاری از مکان ها مانند نمای ساختمان، کف و استخر و سونا مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود خرید آن ها از شرکتی معتبر ریسک ضررهای احتمالی را تا اندازه زیادی کاهش می دهد. از طرفی دیگر اجرای چوب نما نیز باید به درستی انجام شود وگرنه احتمال خراب شدن زود هنگام آن وجود دارد. این مشکل به خصوص در مکان های مرطوب و یا در اوقاتی که آن ها خیس شوند، بیشتر خودش را نشان می دهد. بنابراین با سپردن کار به تیمی مجرب خیال خود را از این بابت نیز راحت کنید.

مزایای استفاده از چوب نما

 

همانطور که تا کنون متوجه شده اید بسیاری از افراد ترجیح می دهند امروزه برای ساختمان های خود از چوب نمای ساختمان ترمووود استفاده کنند. دلایل متعددی برای این کار وجود دارد که در ادامه مهم ترین آن ها را ذکر می کنیم تا در صورت تمایل شما نیز نمای ساختمان خود راانتخاب کنید.

نصب آسان

 

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این متریال این است که نصب آن در کمترین زمان و بسیار آسان انجام می شود. در اینصورت نیازی نیست تا زمان زیادی معطل بمانید که نصب آن تمام شود. البته توجه داشته باشید که نصب آسان به این معنا نیست که خودتان شخصا می توانید این کار را انجام دهید؛ بلکه منظور این است که نصب این متریال برای متخصصان این کار بسیار آسان است.

قابلیت جدا سازی

 

از دیگر مزایای این مصالح قابلیت جدا سازی آن می باشد. این ویژگی باعث می شود که نظافت و البته تعمیر این قطعه بسیار آسان شده و در کمترین زمان قابل انجام باشد.

Thermo for web 780x480 1

عدم آسیب به طبیعت

اگر از دوستداران طبیعت هستید و نگران این می باشید که آیا استفاده از این متریال به طبیعت آسیب می زند یا خیر؟ باید بگوییم چوب نمای ساختمان ترمووود از جمله مصالح تجزیه پذیر می باشد و هیچگونه آسیبی به طبیعت نمی زند. البته برای ساخت این متریال درختان زیادی باید قطع شوند، با این وجود پس از قطع شدن و طی کردن فرایند تولید، چوب نماها هیچگونه خطری برای طبیعت ندارند.

مقاوت بالا

مجددا تاکید می کنیم که اگر فرایند ترمووود کردن چوب به درستی انجام شده باشد، این نوع چوب از مقاومت بالایی در بسیاری از شرایط جوی، برخوردار می باشد؛ اما اگر از روش های اصولی استفاده نشود و فرایند حرارت دادن به درستی صورت نگیرد، طبیعتا چوب مورد نظر نیز مقاومت چندان بالایی نخواهد داشت و پس از نصب در کمترین زمان آسیب خواهد دید.

عایق بودن

توجه داشته باشید که مصالح مذکور به دلیل ویژگی های ذاتی خود، نوعی عایق قوی می باشند و با محیط تبادل حرارتی انجام نمی دهند.

امکان استفاده در سطوح مختلف

 

یکی دیگر از مزایای این متریال امکان برش آن در اندازه های گوناگون و استفاده در مکان های مختلف است. این تنوع در استفاده باعث شده است تا عده زیادی به استفاده از این چوب علاقه نشان دهند.

چوب نمای ساختمان ترمووود

در چه مکان هایی از چوب نما استفاده می شود؟

 

همانطور که تا کنون متوجه شده اید، چوب نما ها به دلیل ویژگی های ظاهری و مقاومت بالای خود در مکان های مختلفی استفاده می شوند. نمونه ای از این مکان ها عبارتند از:

  • آلاچیق ها و سایه ‌بان ها
  • نمای ویلا
  • دیوار چوبی ترموود
  • کفپوش ترمووود
  • در و پنجره و طراحی سقف
  • نمای سبز
  • تایل ترموود
  • نمای ساختمان
  • نمای ترکیبی
  • پله ‌ها
  • استخر و سونا
  • دکوراسیون داخلی منزل

 

مقاطع مورد استفاده در چوب نما

 

در هنگام طراحی نمای چوبی ساختمان طراح نما و معماران ساختمانی باید آشنایی کاملی با مقاطع ترموود و استانداردهای آن و سایز و اندازه چوب نما داشته باشند.

در غیر این صورت در محاسبات خود دچار خطا به علت ناأگاه بودن در شناخت متریال خواهند شد که این عدم شناخت باعث آسیب رساندن به نما و هزینه کرد بالا برای کارفرما خواهد شد.

مقاطع مورد استفاده در نما شامل SHP یا همان چهار تراش ساده و UTV و UTS میباشد که این دو مورد اخیر بصورت فاق و زبانه میباشند.

ابعاد چوب نما

 

ابعاد ترموود و اندازه های چوب نما نیز برای خارج ساختمان شامل ضخامت ۱۶ میلیمتر و ۱۹ میلی متر میباشد.

پایین تر از این ضخامت دارای استحکام نیست و به مرور زمان خراب میشود و بالاتر از ۱۶ میلیمتر بسیاز زشت و سنگین است.

جمع بندی

 

با توجه به موارد گفته شده می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که استفاده از چوب نما به دلیل ویژگی هایی که ذکر شد بسیار مقرون به صرفه بوده و به زیبایی نما نیز می افزاید. از طرفی دیگر تنوع استفاده از این نما به اندازه ای زیاد است که تقریبا در هر مکانی می توان از آن استفاده کرد. با این وجود توجه داشته باشید که نصب و اجرای این متریال باید توسط متخصصان این کار انجام شود، در غیراینصورت و با نصب غیر اصولی، در کمترین زمان ممکن چوب نمای مورد استفاده، خراب خواهد شد.

بنابراین برای خرید و نصب انواع ترمووود حتما از خدمات گروهی استفاده کنید که دارای تیمی مجرب می باشد تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید. مختصصان بست چوب با سابقه بالایی که در زمینه نصب و اجرای این متریال دارند، می توانند در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت این کار را برای شما انجام دهند. بنابراین هرگونه سوال و یا ابهامی در خصوص نصب و اجرای چوب نما دارید، می توانید از راهنمایی مشاوران ما بهره مند شوید.

جهت دریافت مشاوره میتوانید از طریق شماره تلفنهای

۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲ و ۰۹۹۰۳۷۳۲۳۸۰ با کارشناسان ما در تماس باشید.

چوب نمای ترموود | ترمووود مخصوص نمای ساختمان | شرکت ترمووود بست چوب