رنگ ترموود چیست | انواع رنگ ترمووود

رنگ ترموود

دستورالعمل رنگ ترمووود : یکی از مهمترین مراحل آماده سازی چوب های ترمو ، رنگ آمیزی آنها است. رنگ های استفاده شده در ترمووود در ۹۰ درصد اوقات از نوع روغنی و کندسوز هستند . با استفاده از این رنگ چوب مقاومت ترمووود در مقابل آتش سوزی نیز افزایش پیدا میکند. برای آشنایی با رنگ چوب ترموود و نیز مراحل و دستور العمل رنگ آمیزی ترمووود با بست چوب همراه باشید.

رنگ ترموود چیست؟

قبل از شروع راهنمایی روش و دستورالعمل رنگ آمیزی چوب ترموود باید رنگ مخصوص چوب ترمووود را توضیح بدهیم که چیست و چه کاربردی دارد.

تنها دشمن ذاتی چوب ترموود واقعی اشعه UV (یو وی) آفتاب میباشد که باعث تغییر رنگ چوب ترمو در وهله اول میشود و سپس آهسته ترموود را میپوساند و متلاشی میکند.

در نتیجه باید به شکلی طبیعی از این نقیصه ذاتی جلوگیری کرد در غیر اینصورت مفهوم اشباع سازی چوب بوسیله بخار آب و حرارت و خشک شدن طبیعی آن کاملا از دست رفته تلقی میشود و تفاوتی میان چوب ترمووود با قیمت بالا و چوب معمولی که با کوره خشک میشوند(همانند چوب ترموود ایرانی) وجود نخواهد داشت.

یه همین علت شرکتهای تولید کننده ترموود در فنلاند بدنبال راه حل متناسب با آن و نیز طبیعت دوست برای آن بودند.

در این میان یکی از شرکتهای تولید کننده رنگ چوب بالاخره موفق بتولید رنگهای مخصوصی گشت که حاوی مقادیر زیادی پیگمنت های آنتی یو وی بودند و توانستند این مشکل را تقریبا حل کنند.

حلا چرا تقریبا؟ جواب ساده است زیرا پیگمنت ضد اشعه ماورا بنفش آفتاب بعد از چند سال توانایی خود را از دست میدهند.

در نتیجه رنگ ترموود دوام و کارایی بالاتر از ۲ تا ۳ سال ندارند و مجددا باید رنگ آمیزی چوب ترموود با همان رنگ مخصوص ترموود تجدید گردد.

 

بهترین رنگ ترموود 

 

شرکتهای بسیار زیادی در زمینه تولید رنگ ترموود در دنیا در حال فعالیت هستند ولی تعداد بسیار کم و انگشت شماری از آنها واقعا رنگهای با کیفیت وبادوامی تولید میکنند که به معرفی آنها و دلایل خاص بودن آن نیز اشاره میکنیم.

رنگ ترموود تکنوس

این رنگ فنلاندی است و یکی از معدود برندهای موفق و خوب در زمینه رنگ ترمووود میباشد.

دلیل معروفیت آن نیز اولین شرکت تولید کننده پیگمنتهای آنتی یو وی جهت رنگ ترموود میباشد.

عموما رنگهای ترموود تکنوس دارای بیست طیف متفاوت است و فقط رنگهای ترموود پایه آب را دارد.

تمامی بسته بندی های این شرکت در ظرفهای بیست لیتری است و کمتر از آنرا ندارد.مثلا کسی پنج لیتر یا حتی یک لیتر لازم داشته باشد در ظرفای پلاستیکی غیر استاندارد تحویل میگیرد که این خود شایبه ایجاد میکند.

نماینده وارد کننده آن نیز قبل از تحریمهای ایران متاسفانه درخواست سود نامعقول میکرد و قیمتهای نجومی روی محصولات تکنوس قرار داده بود.

بدلایل ذکر شده در بالا و همچنین عدم وجود شرکت معتبر در ایران متاسفانه جایگاه خوبی ندارد.

رنگ ترموود تیکوریلا

شرکت تیکوریلا نیز مانند تکنوس منشا فنلاندی دارد و در زمینه انواع رنگهای صنعتی و ساختمانی تا رنگ مخصوص ترموود را تولید میکند.

این شرکت دارای سابقه بیشتر از صدوپنجاه سال میباشد.

دلیل معروفیت رنگ ترموی تیکوریلا نیز ساخت روغن گیاهی مخصوص چوب بعنوان حلال از صمغ درخت کاج میباشد. همین کار باعث شد تا بدلیل عدم آلایندگی محیط زیست و دوستدار طبیعت بودن و توانایی استفاده از آن در محیطهای بسته مانند داخل ساختمان و اطاق و سونا و استخر بسیار محبوب و پرفروش شد.

رنگهای تیکوریلا هم پایه آب است و هم پایه روغن.در انواع بسته بندی نیز تولید میشوند. همگی دارای ۵ سال گارانتی هستند.

در دو تیپ معمولی و سوپر کالر تولید میشوند که نوع دوم آن تا ۱۰ سال دوام دارند.

البته این اعداد ۵ و ۱۰ سال اعلامی از طرف شرکت دارای شرایط خاصی برای اجرا میشود که در صورت رعایت کامل آنها این اعداد کاملا درست است و قابل قبول.

این شرایط خاص شامل :

۱-ابتدا یکدست پرایمر مخصوص بدون رنگ و شفاف روی چوب ترمو اجرا گردد.

۲-یکدست لایه میانی بیرنگ روی چوب اجرا شود.

۳-دو دست زنگ اصلی روی لایه های آستری و پرایمر میانی اجرا شود.

۴-لایه نهایی با لاک مخصوص اجرا شود.

اگر این چهار مرحله بدرستی اجرا شوند حداقل طول عمر ماندگاری رنگ ترموود بر روی چوب ترمو ۱۰سال میباشد آنهم در شرایط بسیار سخت آب و هوایی.

متاسفانه شرکت تیکوریلا هیچ وقت بصورت مستقیم با ایران کار نکرده است و  نماینده رسمی نداشته است.

تنها از طریق نمایندگی روسیه این شرکت با ایران تا قبل از این تحریمها کار میکرده است که الان آن هم تعطیل شده است.

رنگ ترموود لاکو

این شرکت بعنوان زیر مجموعه فنلاند در کشور روسیه بعنوان شرکت قدرتمند صنایع رنگ و هولدینگ و شرکتی چند ملیتی در حال فعالیت میباشد.

رنگهای ترمووود لاکو دارای تنوع طیف بسیار گسترده میباشد و بالغ بر ۵۰۰ رنگ را تولید میکند.شرکت بست چوب تنها نماینده لاکو در ایران است که رنگهای پایه روغن و آب را همزمان دارد و گارانتی نامه بدون قید و شرط ۲ با تعویض رایگان به مشتری با کمترین قیمت عرضه میکند.

در ضمن رنگ لاکو با بالاترین میزان نفوذ بر حسب میلیمتر در عمق چوب و بیشترین میزان پیگمنت ترانسپارنت آنتی یو وی در بین محصولات مشابه بدون رقیب است.

میزان پوشش دهی رنگ ترموود لاکو بر حسب متر در واحد سطح (مربع) از تمامی رنگهای فنلاند بصورت قطعی و رنگهای متفرقه چینی و آلمانی و کانادایی بیشتر است.

میزان ماندگاری آن و مقاوم سازی برای چوب ترموود اصل فنلاندی و حتی چوبهای کوره ای و به اصطلاح ایرانی و خشک نیز از تمامی انواع برندهای دیگر بهتر و بالاتر است.

 

رنگ ترمووود فنلاند چرا دارای اعتبار بیشتری از رنگهای اروپایی دارد؟

 

این کشور محصور در آب و نزدیک به قطب شمال دارای سابقه بسیار طولانی در اشباع سازی چوب دارد. علت اولیه آن نیز منابع بسیار زیاد جنگلی در ساخت خانه و سونا وهمچنین در صنعت میباشد.

کشور فنلاند بعنوان کشور وایکینگ ها در تاریخ شناخته میشود و آنها نیز بدلیل صنعت بسیار پیشرفته کشتی سازی بوده است.در ساخت کشتی از چوب بعنوان ماده اولیه و در دسترس استقاده میشده است. و آب شور دریاها بسیار سریع به چوب نفوذ میکرده و باعث غرق شدن میشده است.در نتیجه وایکینگ ها و کشور فنلاند بعنوان اولین کشور در تاریخ شناخته شده است که از رزین و رنگ و قیر و سایر مواد برای نفوذ ناپذیر کردن سطح قایقها و کشتی دسترسی پیدا کرده و همین صنعت روزبروز پیشرفت کرده و امروزه نیز بعنوان غول و منشا این صنعت در دنیا مورد قبول است.

سایر کشورها بعد از مدتها از پژوهش ها و صنعت آنها در زمینه رنگ کپی برداری کرده اند.

درنتیجه بهترین رنگ چوب نیز متعلق به کشور فنلاند است.

برندها و کمپانیهای دیگری از آلمان و کانادا رنگ ترموود تولید میکنند که واقعا بی ارزش و نامناسب هستند.

 

پیش نیاز رنگ آمیزی چوب های ترمووود

 

پیش از هر گونه اقدامی لازم است تا به دستورالعمل رنگ ترمووود شرکت سازنده رنگ چوب توجه شود. در راهنمای شرکت سازنده تمام موارد مورد نیاز شرح داده شده است. همچنین پیش از رنگ آمیزی دقت کنید که سطح چوب تمیز و عاری از گرد و غبار و چربی باشد.

دستورالعمل رنگ ترمووود

رنگ ترموود

انواع رنگ چوب ترمووود

 

در کل دو نوع رنگ چوب وجود دارد که کاربردهای همسان ولی فرمولاسیون و محل اجرای متفاوتی دارند.

برای رنگ آمیزی چوب های ترمو به طور معمول دو نوع رنگ مخصوص وجود دارد که دستورالعمل رنگ ترمووود یکسانی دارند:

  • رنگ چوب ترمووود پایه آب ( Water Based )

  • رنگ چوب ترمووود پایه روغن ( Oil Based )

رنگ ترموود پایه آب از فرمولاسیونی در آن استفاده شده است که حلال آن بر پایه آب قرار داده شده است و در زمان اجرای این نوع رنگ چوب پیگمنتهای رنگی آن تا

چند میلیمتر به داخل ترموود نفوذ میکنند. رنگ ترموود پایه آب در برابر فرسایش مقاوت پایینی دارد و بیشتر برای مکانهایی استفاده میشود که زیاد

در برابر آب قرار نداشته باشد مانند نمای داخلی و دیوارها و زیر سقف.

رنگ ترمووود پایه روغن حلال آن بر روغن خاصی بر پایه گیاه و بیشتر صمغ کاج قرار دارد. رنگ چوب پایه روغن نیز تا سه میلیمتر به داخل چوب نفوذ میکند ولی با این تفاوت که

مقاومت آن در برابر فرسایش و آب باران و رفت وآمد بسیار بالاتر است. درنتیجه بیشتر برای کف و نماهای خارجی مورد استفاده قرار میگیرد.

چرا باید چوب های ترمووود را رنگ آمیزی کنیم؟

دستورالعمل رنگ ترمووود

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که چرا با اینکه سطح ترمووود به تنهایی زیبا و براق است نیاز به رنگ آمیزی دارد؟! انجام رنگ ترمووود به منظور افزایش طول عمر آن انجام میشود. با استفاده از رنگ ترمووود ، چوب در مقابل اشعه های uv مضر حورشید محافظت میشود. همچنین رنگ آمیزی چوب نماب ترمووود به افزایش دوام و مقاومت آن در برابر فرسایش و عوامل محیطی آسیب رسان کمک میکند.

رنگ آمیزی ترمووود در زیبایی این محصول نیز تاثیر گذار است. با استفاده از رنگ ترمو میتوانید میزان تیرگی و روشنی چوب و مایه رنگ آنرا انتخاب کنید و زیبایی های بافت چوب را بیشتر به نمایش بگذارید.( رنگ چوب ترمووود )

طیف رنگ های مخصوص ترمووود

دستورالعمل رنگ ترمووود

رنگ های ارائه شده برای ترمووود بسته به سازنده آنها طیف های متفاوتی را در بر میگیرد. یکی از بهترین برندهای رنگ ترمووود در جهان Tikkurila محصول کشور فنلاند است که محصولات آن در ایران توسط بست چوب عرضه میگردد. این کمپانی متنوع ترین طیف رنگی مخصوص ترمووود را عرضه نموده است و میتوانید از رنگ های بسیار تیره تا رنگ های روشن و خاکستری و… را با این برند پیدا کنید. در تصویر زیر میتوانید نمونه تعدادی از رنگ ترموود تیکوریلا را مشاهده نمایید.( دستورالعمل رنگ ترمووود )

رنگ ترموود تیکوریلا

رنگ ترمووود

مراحل رنگ آمیزی چوب ترمووود جهت اجرا به ترتیب شامل موارد زیر میباشد:

۱٫ شرایط آماده سازی سطح چوب ترموود جهت رنگ آمیزی:

آماده سازی شرایط ( دستورالعمل روش رنگ ترمووود ) زیر برای رنگ آمیزی ترمووود ضروری است. در صورت عدم رعایت آنها ممکن است کیفیت نهایی کار مطلوب نباشد.

  • سطح رویی چوب نما ترموود باید کاملآ خشک و عاری از گرد و خاک و چربی و رطوبت باشد.
  • سالن محل رنگ کاری ترمووود باید تمیز و بدور از گرد و غبار باشد.(دستورالعمل رنگ ترمووود)
  • دمای محیط رنگ کاری باید متعادل و یکنواخت باشد تا نتیجه بهتری حاصل آید.

۲٫ آماده سازی رنگ:

روش رنگ ترمووود بسیار ساده است.

الف: رنگ ترمووود  باید قبل از مصرف کاملآ هم بخورد تا قسمت حلال و رنگ دانه موجود در رنگ کاملآ با هم ترکیب شوند.

ب:برای مخلوط کردن کامل رنگدانه و پیگمنت و حلال در حلب رنگ باید از هم زن چوبی استفاده شود.

۳٫ روش اجرای رنگ چوب ترمووود :

رنگ ترمووود

پس از پایان یافتن دو مرحله بالا نوبت به اجرای رنگ روی چوب ترمو می رسیم. ابتدا مقداری از رنگ را روی سطح ترمووود در راستای الیاف چوب به طور کامل پخش میکنیم.

این مقدار رنگ نباید الزامآ لایه ای ضخیم و قابل تشخیص باشد. این مقدار باید به اندازه ای باشد که تنها با حرکت دادن قلم مو بر سطح چوب

به صورت لایه ای نازک و کم ضخامت باشد که باید در مدت زمان ده دقیقه به صورت کامل خشک گردد.

نکته مهم در این مرحله این است که حرکت قلم فقط در راستای الیاف چوب باشد و نه به صورت رفت و برگشتی.( دستورالعمل رنگ ترمووود )

رنگ ترمووود

نمونه حلب ۳ لیتری رنگ ترموود

۴٫ زمان اعمال دست دوم رنگ چوب ترمووود :

الف:بهترین زمان برای اجرای دست دوم رنگ بر روی چوب ترمووود بیست و چهار ساعت بعد از دست اول می باشد.

لازم به ذکر است که این زمان نسبت به هوای محیط متغیر است و میتواند کمتر نیز باشد.

 

ب:به هیچ وجه نباید پیش از خشک شدن کامل مرحله اول رنگ کاری مرحله دوم را شروع کرد. زیرا باعث ایجاد لخته های رنگی کوچک بر روی چوب خواهد گشت و سطح چوب ترموود را زیر و ناهموار خواهد کرد.

 

ج:دست دوم  اجرای رنگ ترموود هم از قوانین دست اول پیروی می کند.

 

برای بازسازی رنگ چوب ترمووود یک مرحله دیگر نیز در ابتدای کار باید انجام شود که در مورد بازسازی رنگ ترموود طی یک مقاله جدا به صورت مفصل تشریح گشته است.

برای تامین انواع رنگ ترمووود شرکت بست چوب رنگهای لاکو, تکنوس و رنگ ترموود تیکوریلا فنلاند را دارد.

تفاوت این چند برند هم فقط در مورد طیف های رنگی آنهاست. رنگ ترموود تیکوریلا طیف های رنگی گسترده و متنوعی را دارا می باشد,

ولی رنگ مخصوص ترمووود برند تکنوس حدود بیست طیف رنگی دارد.

 

رنگ تیکوریلا مخصوص ترمووود

رنگ تیکوریلا شرکت ترموود بست چوب

 

میزان مصرف رنگ ترموود بر روی ابعاد و مقاطع ترمووود

 

میزان حجم مورد نیاز برای انواع مقاطع ترموود و ابعاد ترموود بسیار متفاوت است و میزان لیتر عنوان شده برای چوب ترموود پایه ۹۲*۱۶ در نطر گرفته میشود.

تا سطح مورد نطر برای رنگکاری کمتر باشد طبیعتا رنگ مورد نیاز جهت اجرا نیز پایین تر خواهد بود.

پایین ترین مقطع که همان ۹۲*۱۶ و SHP است حدودآ تا ۸ لیتر چهار وجه رو جواب خواهد داد. تا ضخامت و عرض چوب بالاتر باشد میزان رنگ مصرفی نیز افزایش پیدا میکند.

مثلا ۱۴۰*۴۲ تقریبا دو برابر ترموود ۹۲*۱۶ رنگ نیاز دارد و حدودا با یک لیتر میشود نزدیک به چهار متر مربع رو پوشش داد. البته چهار وجه آن.

البته میزان رنگ مورد نیاز برای اعمال دست دوم تقریبا به حدود نصف میزان مرحله اول کاهش پیدا میکند.

یعنی ۱۴۰*۴۲ دو دست رنگ آمیزی کردن آن با یک لیتر و نیم رنگ ترموود حدود شش تا هفت متر مربع را جواب میدهد.

در مورد مقاطع نیز باید به این نکته توجه داشت که مقاطعی که دارای شیار میباشند چه از لحاط طولی و چه شیار از بغل میزان مصرف رنگ آنها تقریبا دوبرابر همان ابعاد چوب ولی با مقطع SHP  میباشد.

مقاطع UTV , UTS , DECK بیشترین میزان مصرف رنگ را دارند. زیرا داخل شیارهای موجود بر سطح این مقاطع مقداری بیشتر رنگ جمع میشود که باعث میگردد مصرف نهایی رنگ ترمو هم افزایش پیدا کند.

قیمت رنگ ترموود

هرچه میزان کیفیت و دوام رنگ و شفافیت و راحتی کار و استفاده از آن و همچنین تنوع طیفهای رنگی و پوشش دهی رنگ ترموود بالاتر باشد قیمت رنگ ترموود نیز بیشتر و بالاتر خواهد بود.

هرچند الان در ایران بغیر از چند برند محدود و نامرغوب که قیمتهای پایینی دارند مابقی محصولات رنگ چوب ترمو دارای قیمت تقریبا بالایی میباشند.

البته در این میان چندین برند نیز اصلا از بازار ایران جمع شده اند و بدلیل تحریمها در بازار ایران وجود ندارند و به همین دلیل شرکتهایی که مقدار بسیار اندکی داشته باشند از این برندها با قیمتهایی بالا و نجومی قصد فروش آنها را دارند که البته توصیه ما این است که اصلا آنها را نه تهیه کنید و نه استفاده, زیرا قطعا تا الان تاریخ مصرف آنها گدشته و دیگر کاربردی ندارند و فقط چوب های ترموود مرغوب شما را خراب میکنند.

در صورت تاریخ گذشته بودن رنگ مخصوص چوب ترمو تمام فرمولاسیون داخلی آن تخریب گشته و در بعضی مواقع ممکن است که سفت و خشک گردد.

میانگین قیمت رنگ ترموود از حدود پانصد هزار تومان به ازای یک لیتر شروع میشوند و تا حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان هم در بازار وجود دارند.

تنها تفاوت عمده آنها برند بودن و توانایی فروش آنهاست نه کیفیت و مرغوبیت رنگ یا حتی گارانتی آن.

مجموعه ترموود بست چوب به عنوان قدیمی ترین وارد کننده چوب ترموود در ایران و رنگ ترموووود از فنلاند اخیرا اقدام به وارد کردن رنگ ترموود لاکو کرده است که آنرا

با قیمت بسیار مناسب و بشرط پوشش و دوام با گارانتی ۲ ساله بدون هیچ گونه شرطی به مشتریان عزیز ازایه مینماید.

یعنی بعد از استفاده از رنگ لاکو از شرکت بست چوب یا هر کدام از نمایندگی های این شرکت نمودید تا دو سال هرگونه ایرادی اعم از پاک شدن یا رنگ پریدگی در آن را جبران مینماید و بدون هزینه به همان میزان رنگک را برای شما بدون دریافت هیچ گ.نه مبلغی ارسال مینماید تا مجددا از آن استفاده نمایید.

این کار شرکت بست چوب بمعنای اطمینان خاطر ما از رنگهای وارداتی توسط این شرکت میباشد تا مشتریان عزیز با آرامش خاطر و خیال آسوده مطمین از میزان هزینه کرد خو باشند.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه رنگ ترمووود و دستورالعمل رنگ ترموود و برندهای رنگ ترمووود و قیمت رنگ ترموود و یا انواع رنگهای پایه آب ترموود و رنگهای پایه روغن چوب ترمو و زمینه های استفاده و کاربردهای آن میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان و حرفه ای پرسنل مجموعه ترموود بست چوب بهره مند شوید.

۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲

۰۹۹۰۳۷۳۲۳۸۰

 

 

 

 

4.5/5 - (4 امتیاز)